fbpx
Voor 9:00 besteld is ’s avonds geleverd
Gratis verzonden vanaf €90
100% natuurlijk
Lokaal geproduceerd

Margarine of boter… wat kies jij?

15 december 2021

Roomboter is al lange tijd een onderwerp van discussie in de voedingswereld. Sommigen beweren dat het leidt tot een hoog cholesterolniveau en dichtslibbende aderen, anderen zeggen juist dat het een gezonde aanvulling is op je voedingspatroon, omdat roomboter de meest pure vorm is van boter. Gelukkig is er de laatste jaren een hoop onderzoek gedaan naar de mogelijke gezondheidseffecten van roomboter. Dus, margarine of boter… wat kies jij?

Margarine of boter… wat kies jij?

Voor ons is het duidelijk, we geven de voorkeur aan natuurlijke producten en roomboter is een natuurlijker product dan margarine. Margarine wordt ook wel kustboter genoemd, dus kiezen we voor roomboter. We houden ons daarbij wel aan een aantal spelregels, omdat roomboter verzadigd vet bevat. 

Verzadigd vet in roomboter

Roomboter bevat verzadigd vet. Dit is de minder gezonde variant van vet. Een groot deel van die vetten zijn echter enkelvoudig verzadigde vetten die tot de gezonde vetten behoren. Ze vormen een dun laagje vet om je ingewanden met de functie om ze te beschermen. Dit is tevens de rede om de inname van roomboter te beperken. Kort gezegd; een dun laagje is goed, een dikke laag niet. Daarbij is de hoeveelheid transvet in roomboter minimaal én ook nog eens van natuurlijke aard. Deze transvetten zijn niet slecht voor de gezondheid in tegenstelling tot transvetten die zijn ontstaan door een chemisch proces tijdens het verharden van onverzadigde vetten zoals bij margarine. Toch zijn er nog steeds veel mensen die voor margarine kiezen, omdat er vaak wordt gezegd dat alles wat dierlijk is per definitie slechter is dan plantaardig. Dat geldt dus niet altijd voor alle producten.

Verzadigd vet kan het cholesterolgehalte aanzienlijk verhogen. Met een hoog cholesterolgehalte neemt de kans op hart- en vaatziekten toe. Daarom is het belangrijk om het eten van verzadigd vet te beperken. Maximaal 10% van de dagelijkse energie die je nodig hebt mag uit verzadigde vetten bestaan. Bij een dagtotaal van 2200 kcal mag je dus maximaal 22 gram verzadigd vet binnen krijgen.

Hoewel zuivel dus verzadigd vet bevat, lijken zuivelproducten ook een beschermend effect te hebben. Houd het wel bij enkele porties zuivel per dag, zo blijft het gezond. Onverzadigd vet zorgt juist voor een lager risico op hart- en vaatziekten.

Melkvetten

Wat ook belangrijk is om te weten; Roomboter wordt gemaakt uit melkvetten in tegenstelling tot Margarine, deze wordt gemaakt van plantaardige geraffineerde olie en vetten en heeft bovendien ook nog een aantal toevoegingen om de kleur, de smaak en de stevigheid aan te passen, zodat het op boter lijkt, maar margarine is geen echte boter. Margarine en halvarine ondergaan allebei chemische processen die er bij het maken van roomboter helemaal niet aan te pas komen. 

Dit alles is de rede waarom we echte roomboter op ons brood smeren, maar wel mét de 10% regel. Nog beter is om zoveel mogelijk te kiezen voor producten die onverzadigde vetten bevatten.

Meer weten over vetten? Lees onze blog ‘Dat is dus VET goed voor je!’

Zuss & Sap

Dorpsstraat 146a
1693 AJ  Wervershoof

Zuss & sap
E: goedbezig@zussensap.nl
KvK: 62962647

Algemene voorwaarden

Nieuwsbrief inschrijving

tech dodo.nl | design Studioviv.nl